AMBITIE #1

Onze teams zijn vitaal en stabiel

Reële campagne leidt tot recordaantal gezinsmanagers

Om ieder kind veilig te kunnen stellen moeten onze gezinsmanagers in topvorm zijn. Dit vraagt om vitale medewerkers en stabiele teams die opereren op volle sterkte. Dat laatste werd de afgelopen jaren steeds moeilijker: het aantal gezinsmanagers dat uitstroomde lag hoger dan het aantal gezinsmanagers dat begon en bleef. Daarom hebben we in 2019 hard gewerkt aan een arbeidsmarktcampagne gericht op het werven van nieuwe medewerkers die met reële verwachtingen beginnen aan deze mooie en -soms ook- pittige baan. We kozen voor een tell it like it is-campagne met eigen mensen in de hoofdrol en opvallende slogans. Het leverde een recordaantal reacties én gezinsmanagers op!

Lees hier het interview met Anneloes. Zij is accountmanager bij het communicatiebureau Het Stormt dat met ons de arbeidsmarktcampagne ontwierp.

Lees hier het verhaal van Ruud, één van onze gezinsmanagers. Hij werkte vanaf de brainstormsessie tot en met de film- en fotoshoot mee aan onze campagne.

Feiten & cijfers
arbeidsmarktcampagne 2019

Ontwikkeld door communicatiebureau Het Stormt i.s.m. Jeugdbescherming

Looptijd:

September tot en met december 2019

3 doelgroepen:

  • Jonge, afgestudeerde professionals op zoek naar een pittige baan. Campagne: ‘Gezocht: Meisjes* met ballen’
  • Ervaren professionals in de zorg, toe aan een volgende stap. Campagne: ‘Jij verdient meer’
  • Senior professionals die hun kennis en ervaring in willen zetten als gezinsmanager. Campagne: ‘Te oud? Perfect’

Producten:
6 filmpjes, 6 foto’s van gezinsmanagers

Verspreiding:
Filmpjes via Instagram, Facebook en LinkedIn. Posters in abri’s op treinstations in Amsterdam en omgeving.

Opmerkelijk:
De vele reacties op de vacaturesite van Jeugdbescherming, legden de site tijdelijk plat. Ook nu nog komen er reacties binnen van mensen die zeggen getriggerd te zijn door de campagne.

Je ware gezicht
tonen loont

Je wordt gevraagd een arbeidsmarktcampagne te bedenken, die zowel het rauwe randje als de luchtige kant van het werken als gezinsmanager laat zien. O ja, en deze moet het liefst per direct 60 nieuwe medewerkers opleveren. Wat doe je dan? Anneloes Driessen, accountmanager bij communicatiebureau Het Stormt, ging de uitdaging aan en ontwikkelde samen met Jeugdbescherming een arbeidsmarktcampagne zonder opsmuk. Met een storm aan reacties als gevolg.

Een terugloop in het aantal sollicitanten en de hoge uitstroom van gezinsmanagers maakten de behoefte aan een goed plan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in 2019 urgent. Doel was nieuwe gezinsmanagers binnen te halen én te houden door een reëel beeld neer te zetten van het werken bij Jeugdbescherming. Met deze uitdagende opdracht klopte Jeugdbescherming bij Het Stormt aan.

Anneloes: “Na een eerste telefonisch contact volgde een kennismaking. Het klikte en Jeugdbescherming legde ons haar arbeidsmarktvraagstuk voor: wij hebben dringend behoefte aan gezinsmanagers, hoe vinden we de juiste mensen?”

Plezier versus kwetsbaar

Om een goed beeld te scheppen van de functie van gezinsmanager en de kaders voor een arbeidsmarktcampagne te bepalen, vond er een brainstormsessie plaats met Het Stormt en een groep gezinsmanagers.

Anneloes: “Die eerste sessie draaide om de vraag: wie is Jeugdbescherming en hoe ziet de cultuur van de organisatie eruit? Ook toetsten we met elkaar in hoeverre de kernwaarden kundig, krachtig en kwetsbaar leefden bij de eigen medewerkers. De waarden bleken nog steeds actueel, wel vulden de gezinsmanagers ze aan met: betrokken, verbinding en plezier. Deze waarden samen vormden een compleet beeld van het werken bij Jeugdbescherming.”

Meisjes met ballen en nooit te oud

De campagne focuste zich op drie doelgroepen. Om gericht te kunnen werven binnen deze groepen, werd gekozen voor een splitsing naar drie deelcampagnes.

Anneloes: “De eerste groep professionals die we wilden triggeren waren afgestudeerden met relatief weinig werkervaring. Deze campagne werd: ‘Gezocht: Meisjes* met ballen’, doelend op meisjes én jongens die zin hebben in een pittige baan. De tweede doelgroep was die van mensen met een carrière in de zorg die een switch overwegen. Voor deze groep ontwikkelden we ‘Jij verdient meer’. De slogan bevatte een dubbele lading: gezinsmanagers verdienen in de regel meer dan mensen in andere beroepen binnen de zorg. Daarnaast wilden we benadrukken dat er bij Jeugdbescherming veel te verdienen valt als het gaat om zaken zoals aandacht, vertrouwen, ontwikkelmogelijkheden enz. Tot slot was er nog een derde doelgroep: oudere professionals die werk zoeken waarin ze iets kunnen betekenen voor anderen, maar twijfelen of ze niet te oud zijn voor een overstap. Daar sloot ‘Te oud? Perfect!’ bij aan. Je bent immers nooit te oud om met kennis en ervaring een waardevolle bijdrage te leveren.”

Pure beelden, krachtige teksten

Alle zwart-wit beelden in de posters en filmpjes ademen dezelfde sfeer van bevlogen mensen zonder opsmuk, maar met lef en plezier. Dat de campagne realistisch aandeed, was niet gek met echte gezinsmanagers in de hoofdrol.
Anneloes: “Werk je met eigen medewerkers in plaats van acteurs, dan is het afwachten of het lukt om de juiste beelden te maken. Tijdens de shoot werden we echter blij verrast. Uiteraard was er wat cameravrees, maar iedereen reageerde heel natuurlijk. En eerlijk is eerlijk, wie kunnen er beter vertellen wat het werk inhoudt dan gezinsmanagers zelf? Vooraf hadden we wat richtlijnen voor het script uitgeschreven maar bijsturen was eigenlijk niet nodig, mensen durfden zich helemaal bloot te geven. We wilden vooral laten zien dat ‘gezinsmanager zijn’ werk is dat je samen doet. Dat het pittig is, maar ook dat er wordt gelachen en je successen kunt vieren. Dit is gelukt denk ik. Of mensen nu op zoek zijn of niet, de pure beelden blijven hangen.”

We wilden laten zien dat ‘gezinsmanager zijn’ werk is dat je samen doet.

Dat het pittig is, maar ook dat er wordt gelachen en je successen kunt vieren.

De reacties

De wervingscampagne liep van september tot en met december 2019 en was te zien op sociale media. Daarnaast hingen er posters op verschillende treinstations in Amsterdam en omgeving. Er volgde een golf aan reacties en sollicitaties.

Anneloes: “De ‘Meisjes* met ballen’-campagne riep direct discussie op, onder andere over de vraag waarom deze jonge doelgroep werd aangesproken. Ook de ‘Te oud? Perfect’-campagne kreeg veel reacties, voor ons het teken dat de campagne niet zomaar aan mensen voorbij is gegaan. Verder refereerden verschillende sollicitanten in hun gesprek aan de posters in de treinstations. Die wisselwerking tussen online en offline is belangrijk. Dat je net die Insta-post ontvangt terwijl je eerder voorbij een grote poster liep. Ten slotte heeft de campagne intern veel teweeggebracht.  Het was mooi om te zien hoe trots medewerkers binnen Jeugdbescherming waren op hun collega’s in de campagne. Dat zegt wat over de organisatie zelf en de betrokkenheid die mensen voelen bij elkaar én het werk dat ze doen.”

HET STORMT

Houdt zich bezig met vraagstukken op het gebied van identiteit, organisatie en communicatie voor opdrachtgevers uit het bedrijfsleven, sociaal-maatschappelijke organisaties en het onderwijs.

www.hetstormt.com

Kernwaarden Jeugdbescherming

  • Kundig
  • Krachtig
  • Kwetsbaar

Aanvullende waarden

  • Betrokken
  • Verbinding
  • Plezier

Ondersteunende waarden

  • Eerlijk
  • Betrouwbaar
  • Focus
  • Professioneel
  • Authentiek
  • Kennis
  • Duurzaam
  • Waardemerk
  • Relativeren

Gezinsmanager Ruud: een meisje* met ballen

En dan ineens sta je met je hoofd levensgroot op posters in verschillende stations in Amsterdam en daarbuiten. Gezinsmanager en voormalig politieagent Ruud Brans was een van de boegbeelden van de arbeidsmarktcampagne ‘Meisjes* met ballen’ en werd daarmee tijdelijk een Bekende Jeugdbeschermer. Ruud over de campagne, een pittige baan en over ’s ochtends fluitend naar je werk fietsen.


Ruud: “In september 2018 kwam ik als vierdejaars stagiair binnen bij Jeugdbescherming. Daarvoor had ik 12 jaar als politieagent gewerkt, een fantastisch beroep maar op een bepaald moment miste ik mogelijkheden om mijzelf verder te ontwikkelen. Toen ben ik de opleiding Social Work gaan volgen en uiteindelijk gestopt bij de politie. In het laatste jaar van mijn opleiding had ik een baan, liep ik stage bij Jeugdbescherming én moest ik onderzoek doen, dat werd wat veel. Gelukkig dacht Jeugdbescherming met me mee. Ik kreeg een tijdelijk contract en kon parttime aan de slag als gezinsmanager, terwijl ik de rest van mijn tijd gebruikte om af te studeren. Na het behalen van mijn diploma werd ik fulltime gezinsmanager.”

Klaar voor de verantwoordelijkheid

Ruud kwam niet voor niets in de campagne ‘Meisjes* met ballen’ terecht: dit onderdeel richtte zich specifiek op jonge professionals op zoek naar een pittige baan. Ruud heeft zelf ervaren wat ‘pittig’ inhoudt bij Jeugdbescherming. “Als stagiair liftte ik mee op de gesprekken van anderen. Zodra ik gezinsmanager werd, lagen de verwachtingen plotsklaps anders. Ineens moest ik deadlines in de gaten houden en afspraken maken. Dat voelde anders, maar wel prettig. Ik was klaar om verantwoordelijkheid voor gezinnen te dragen.”

Zelfstandig maar niet alleen

Naast verantwoordelijkheid ervaart Ruud veel vrijheid in zijn werk. “Als gezinsmanager bepaal je grotendeels zelf je agenda. Tegelijkertijd sta je er niet alleen voor. Zo kom je iedere week met je team bijeen om de voortgang van gezinnen te bespreken. Op die manier weet je precies waar ieders krachten liggen en zoek je elkaar bij vragen makkelijker op. Ik ervaar in mijn team daarom echt dat we het werk met z’n allen doen.”

Denken wordt doen

Behalve een van de gezichten van de arbeidsmarktcampagne, was Ruud ook betrokken bij het voortraject. “Jeugdbescherming organiseerde een brainstormsessie over de invulling van de campagne. Tijdens de sessie kwamen we tot de conclusie dat het een campagne moest worden met eigen mensen. Vervolgens werd ik gevraagd om mee te werken aan ‘Meisjes* met ballen’, een campagne met een knipoog naar stoere meiden, en jongens uiteraard.”

Het klinkt misschien cliché maar mijn goal is dat

ieder kind veilig op kan groeien en zichzelf kan ontwikkelen.

Gek, je hoofd op een poster

Nadat de campagne klaar was, kregen de hoofdrolspelers deze als eersten gepresenteerd. Ruud: “Ik realiseerde me: er zijn collega’s die hier al veel langer werken en toch sta ik met mijn hoofd op een poster, zo van ‘ik ben gezinsmanager’. Het voelde onwennig om zo’n grote plek in te nemen. Ben ik wel representatief voor Jeugdbescherming? Gelukkig kreeg ik veel positieve reacties en nu ben ik vooral trots op het succes van de campagne. Ik deed mee om anderen, die een carrièreswitch overwegen, te inspireren en om te laten zien dat dit werk belangrijk is. Tegelijkertijd ligt er een flinke werkdruk, dus het feit dat we mensen zoeken verdient alle aandacht.”

Perfect bestaat niet

Een verschil maken betekent niet altijd de gestelde doelen behalen, weet Ruud inmiddels. “Het klinkt misschien cliché maar mijn goal is dat ieder kind veilig op kan groeien en zichzelf kan ontwikkelen. Iedere dag ga ik daar vol voor, al zijn er momenten dat ik mezelf afvraag of ik het wel goed doe. Die twijfels bespreek ik met collega’s. Als perfectionist valt het niet mee om te merken dat ‘perfect’ hier niet bestaat. Dat verwachten gezinnen ook niet van je. Zo kreeg ik onlangs een gezin onder mijn hoede waarvan de dochter binnen een half jaar 18 jaar werd. De tijd om samen stappen te zetten was dus beperkt. Ik had voor mijn gevoel te weinig kunnen doen. Het gezin zelf gaf echter aan dat het feit dat ik had geluisterd en de problemen serieus had genomen, als heel waardevol was ervaren. Dat was een eyeopener. Het maakte het traject niet ineens succesvol, maar het voelde goed dat ik wel iets had kunnen betekenen voor het gezin.”

Het verschil tussen politiewerk en gezinsmanager
“In mijn werk neem ik de ervaring mee, die ik als agent heb opgedaan in het omgaan met mensen en met weerstand. Ook procedures binnen de rechtbank en het strafrecht waren mij al bekend. Wel komt er als gezinsmanager nog meer op je af. Je bent regievoerder en daarmee leidend in het proces dat gezinnen doorlopen. Als hoofdagent draaide ik mijn eigen zaken van aanhouding tot dossier, nu voel ik me verantwoordelijk voor de gezinnen die ik begeleid. Bij de politie had je momenten van rennen en stilstaan. Hier ren je, als je niet oplet, altijd door.”